Samtal med KAI KNOWFOLLY

KAI SÖDERSTRÖM, pronomen hon/hen, bor och arbetar i Portland Oregon, men tycker om att resa genom arbetet och gör det så ofta hen kan.

Hur skulle du beskriva ditt arbete?
Mitt arbete är illustrativt baserat, jag gillar den traditionella tatueringens rena linjer och färger så det är definitivt ett inflytande konstnärligt, liksom retrofärger och flöde … men med min smak av placeringar, stil, ämne osv … allt baserat på att stämma in i mina klienters personliga energi, kropp och önskemål, tillsammans med mitt eget kreativa perspektiv för att intuitivt skapa en gemensam vision … ofta ett läkande eller tillbakatagande av våra kroppar.

Hur kom du i kontakt med tatuering, hur lärde du dig?
Jag har ritat på vänner och familj med pennor sedan jag var ett litet barn, och så småningom i gymnasiet blev mina hudteckningar populära och folk ville betala med riktiga pengar! Lol, så jag antar att det var den verkliga början av mitt lärande hur en arbetar med hud/kroppar. Jag började göra handpoke tatueringar på college, och så småningom dejtade jag någon som gav mig min första introduktion till tatuering med maskiner. Därifrån har det varit en process att lära mig konsten och lära mig själv en hel del, men nu har jag tatuerat på heltid i nästan två år, sedan jag flyttade till Portland. Jag ville inte ta del i ett traditionellt lärlingskap, eftersom jag bara hade tillgång till studior som var ganska dåliga och dominerade av vita cismän. Som överlevande och Queer femme hittade jag mitt eget sätt att tatuera utan att passera dessa “gatekeepers”, som drar nytta av vad som hursomhelst ursprungligen var ursprunsfolks konst.

Var hittar du inspiration för din tatueringskonst? Vad gör dig glad / nyfiken? Arbetar du med konst på andra sätt än på huden?
Mycket av det jag gör när jag tatuerar (och annan bildkonst) fokuserar också på kroppspositivitet. Och min konst är självklart alltid mitt eget sätt att leva i skärningspunkten att vara överlevande, Queer / 2Spirit, en vit / vitpasserande Ojibwe-svensk jude med fokus på att återvitalisera ursprungskultur och förföräldrars läkekonst. Tatuering användes traditionellt medicinskt i Ojibwe-samhällen, och jag försöker att återuppta den läkande praktiken, så det är huvudsyftet med mitt arbete skull jag säga och det som definitivt ger mig stor tillfredsställelse, och jag hoppas på att utvecklas och lär mig och skapa, samtidigt som jag hedrar mina förföräldrar och deras praktiker.  Från den delen av min familjehistoria får jag också mycket inspiration från botaniska motiv och olika mönster. Det är också väldigt speciellt att fortsätta lära sig och vara nyfiken på historien om de ställen vi kommer ifrån och de människor som var före oss. Jag målar och ritar också, och gör digital konst och illustration och musik. Jag älskar ärligt talat alla konstformer och att uttrycka mig kreativt på alla möjliga sätt.

När det gäller tatueringskulturen, Vilka förändringar skulle du vilja se? På vilket sätt kan vi som tatueringskonstnärer göra skillnad?
Jag skulle gärna se mer representation i all tatuering, särskilt när det gäller POC. Det finns så mycket gatekeeping och bullshit och vit överlägsenhet i hur tatuering fungerar, för det mesta, just nu, och medan det ändras, är det en långsam process. Queer tatuering har förändrats mycket till det bättre, och jag tror verkligen att vi som grupp har styrt om tatueringen som helhet. Trots att jag har insett att det fortfarande inom den queera tatueringsgemenskapen finns vithetsnomer / patriarkala / koloniserande gatekeeping som fortsätter. Jag tror att dekolonisering av tatueringspraktik, hur vi hedrar våra kunder / konstnärsrelationer, ger utrymme och plats för processen, liksom att hålla höga krav på konstnärlig kvalitet verkligen är viktigt. Att komma ihåg att uppror mot tatueringspatriarkatet inte är en ursäkt för att göra dåliga tatueringar, utan en viktig väg att kommunicera, utbilda oss och skapa förbindelser som inte är möjliga inom andra medier, och förhoppningsvis skapar vi positiva förändringar i vårt lilla samhälle och världen i stort. Jag skulle också älska att se mer försök att börja hitta och använda mer miljövänliga sätt att arbeta utan att förlora det sanitära, som hampbaserade plastprodukter och naturprodukter i stället för petroleumgel etc … Jag skulle kunna fortsätta om det här  …

För information och bokningar med Kai skriv direkt till knowfolly@gmail.com!
Kai Knowfolly kommer att delta i ett samtal tillsammans med andra queera tatueringsartister om tatuering, konst och skapande av trygga och lustfyllda platser på Queer Art Fest Stockholm! Kom och lyssna, men framförallt ta med alla dina tankar och frågor! Moderator Samuel Girma. Välkommen 12/5 kl 14.00 2019, på Konsthall C (Cigarrvägen 14, Hökarängen)